Circus Maximus - Sosiaalinen sirkus tukee hyvinvointia Sirkusta harrastamalla löydät itsestäsi uusia lahjakkuuden muotoja, herättelet luovuuttasi ja pääset liikkumaan mielenkiintoisessa ympäristössä. Sirkus antaa sinulle positiivisia elämyksiä, vahvistaa itsetuntoa ja mahdollisuuden toimia osana ryhmää. Circus Maximus -hankkeen työpajoissa nuoret pääsevät kokeilemaan sirkustaiteen menetelmiä, esimerkiksi jongleerausta sen eri muodoissa ja akrobatiaa. Sosiaalinen sirkus on toimintaa, jossa sirkus toimii välineenä muiden taitojen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Nuorten osallisuudella ja nuorisotyötoiminnalla on lukuisia positiivisia vaikutuksia nuorten psyykkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Osallisuuden kokemukset auttavat arjen hallinnassa, elämäntaitojen oppimisessa sekä parhaimmillaan kuljettavat nuoren elämässään kohtaamien vaikeiden tilanteiden läpi. Hankkeen tavoitteena on edistää nuorten osallisuutta ja hyvinvointia sosiaalisen sirkuksen keinoin. Sosiaalinen sirkus tarjoaa uusia näköaloja ja vahvistaa nuorten koulutus- ja työelämävalmiuksia. Hankkeessa kehitetään nuorisotyömäisen sosiaalisen sirkuksen malli ja pilotoidaan luontomenetelmien käyttöä sirkuksen osana. Circus Maximus -hanke saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta Hämeen Ely-keskukselta, ja se on käynnissä vuoden 2020 toukokuun loppuun asti. Hankkeen tavoitteena on edistää nuorten osallisuutta ja hyvinvointia sosiaalisen sirkuksen keinoin. XAMK toteuttaa hankkeen Haminan Teinisirkuksen kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat Haminan kaupunki ja Harjun oppimiskeskus. Hankkeen kulku Haminan Teinisirkuksen toiminnanohjaaja rakensi nuorille kolmiportaisen sosiaalisen sirkuksen toimintamallin, jossa hyödynnettiin aiemmista hankkeista opittuja kansainvälisen toiminnan muotoja. Sirkusmenetelmiä pilotoitiin lukuisissa erilaisissa työpajoissa ja luontoa hyödynnettiin ympäristönä. Toimintamallin teemat työpajoille olivat:
Minusta meiksi- ryhmäytyminen ja luottamuksen synnyttäminen Aihetta lähestytään polun, joka alkaa yksilöstä, kautta. Aktiviteettien avulla rakennetaan yksilöistä ryhmä, luodaan me- henki ja otetaan kontaktia toisiin. Alussa toimitaan isossa ryhmässä, mutta yksilöinä. Tuodaan esille keitä me olemme ja tullaan tutuiksi. Erilaisten harjoitteiden avulla edetään pienryhmien ja paritehtävien kautta koko ryhmän yhteisiin tehtäviin. Käytettävät menetelmät: Minä/ keitä me olemme
Matkalla minusta meiksi
Lopullinen ryhmäytyminen, meistä tuli me
Osaksi yhteiskuntaa- oman osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen Käytettävät menetelmät:
Osaksi luontoa- voimaannuttavan luontosuhteen luominen ja vahvistaminen Käytettävät menetelmät:
Jokaisen työpajakokoontumisen lopussa nuorilta pyydettiin palautetta erilaisten luovien menetelmien avulla tai keskustelemalla heidän kanssaan dialogiringissä. Nuorilta saatujen palautteiden perusteella sirkus ympäristönä koettiin innostavaksi ja hyvää mieltä tuottavaksi. Yhteinen ryhmätoiminta vastasi nuorten vapaa-ajanvieton tarpeisiin. Nuoret antoivat palautetta rehellisesti ja siksi hankkeen aikana oli helppo tunnistaa mitkä työpajat vetosivat nuoriin parhaiten. Hankkeessa seurattiin nuorten osallistumisaktiivisuutta ja opittiin tunnistamaan ne elementit, joilla onnistuttiin houkuttelemaan nuoria mukaan yhteistoimintaan. Hankkeessa pilotoiduista sirkusmenetelmistä nuoria kiehtoi eniten tuli, akrobatia ja ilmapallot. Hankkeessa onnistuttiin luomaan ennaltaehkäisevän nuorisotyömäisen toiminnan avulla uudenlainen sosiaalisen sirkuksen toimintamalli, joka vetoaa nuoriin. Green Care ja sirkustoiminta-pilotointi on uusi innovatiivinen menetelmäyhdistelmä, jonka toteutuksissa kuunneltiin nuorten mielipiteitä. Sosiaalista sirkusta sekä eläin- ja luontoavusteisia menetelmiä yhdistäviä työpajoja pidettiin yhteensä 6 ja lähes kaikki toteutettiin Harjun oppimiskeskuksen ympäristössä. Yksi toteutus, jossa vastattiin erityisesti nuorten toiveisiin oli yön yli pidettävä sirkusleiri luonnossa. Leiri toteutettiin yhdessä Xamkin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kanssa Lapurin saaressa Ravijoella. Leirille osallistui 5 nuorta. Muuta
|